وبلاگ مدیریت اطلاعات فرهنگی

Cultural Information management

وبلاگ مدیریت اطلاعات فرهنگی

Cultural Information management

اصول اموزش

مطالب پاورپوینت ارایه شده توسط استاد سلطانی فر را در ادامه مشاهده نمایید

مطالب پاور پوینت--تکراری

  انواع آموزش

1- مستمر ضمنی

2- آموزش رسمی

3- آموزش غیر رسمی

1) مستمر ضمنی:

هر آنچه که انسان در طول عمر به گونه‌ای سازمان‌نیافته و نامنظم در زمینه‌های دانش، توانش و بینش فرامی‌گیرد.

2) آموزش رسمی یا مدرسه‌ای

شامل آن قسمت از نظام آموزشی است که از کودکستان آغاز شده و تا آموزش عالی ادامه پیدا می‌کند. سازمان‌یافته ساختاری مشخص و تابع سلسله مراتب منظم است.

3) آموزش غیررسمی:

به هر نوع فعالیت آموزشی و کارآموزی اطلاق می‌شود که سازمان‌یافته است ولی خارج از نظام آموزشی رسمی تحقق می‌پذیرد. دوره‌های آموزشی و کارآموزی کوتاه‌مدت در زمینه‌های سیاسی، عقیدتی، سوادآموزی ـ فنی ـ حرفه‌ای ـ تعاون ـ کمک‌های اولیه ـ تنظیم خانواده مهارتی و حتی صنعت و کشاورزی حین خدمت و حتی در اوقات فراغت.

اسامی دیگر آموزش خارج از مدرسه ـ سیستم مدرسه سایبر ـ‌ شبکه یادگیری

دلایل آموزش‌های غیررسمی:

عدم توانایی نظام آموزشی مدرسه‌ای در پاسخگویی مناسب به نیازهای جامعه در حال تغییر می‌باشد.

عدم پاسخگویی مناسب آموزش‌های رسمی با نیازهای جامعه جدید و یا ایجاد تنوع در رشته‌های بین‌رشته‌ای

سرعت در یادگیری نیاز به آموزش‌های سریع و غیرحاشیه‌ای که در آموزش‌های رسمی وجود دارد

بررسی آن دسته از افرادی که شاید از آموزش‌های رسمی بی‌بهره هستند (به دلایل زیاد)

شانس ادامه آموزش برای افرادی که به دلایلی از آموزش‌های رسمی غافل می‌شوند.

آموزش برای نیروی انسانی بخش‌های مختلف در جهت مهارت‌های خاص

آموزش به جهت ارتقای آموزش‌های فردی

کمک به آموزش‌های رسمی و فضاهایی که در آن خلاءهایی مشاهده می‌شود

در آموزش‌هایی که آموزش‌های رسمی با زمان جلو نمی‌آید

آموزش‌هایی که شاید نیاز به کتاب و امکانات درسی رسمی ندارد و با استفاده از همه امکانات حتی امکانات مستمر ضمنی می‌تواند رسمیت پیدا کند

برنامه‌ریزی در این نوع آموزش مشکل‌تر، فنی‌تر و متنوع‌تر از 2 نوع قبلی دیگر است.

اهداف و روش‌ها دائم در حال تغییر است و با زمان تغییر می‌کند

روش‌های ارزیابی و اخذ مدارج و مدارک‌تان متفاوت از نوع رسمی است.

می‌تواند در مسیر فعالیت‌های شغلی و کاری افراد باشد ولیکن افراد غیرشاغل را نیز شامل می‌شود.

برنامه‌ریزی (آموزشی)

هدف فراهم آوردن پلی بین دانش مفید و عمل هماهنگ شده هدف‌مند آموزشی به منظور در دست گرفتن کنترل آینده از طریق اقدامات فعلی

داشتن هدف شرط اول و قدم اول است (آن‌هم اهدافی مطلوب و قابل دفاع)

نگاه به جو

حوادث را پیش‌بینی می‌کند

خود را برای دفاع احتمالی آینده آماده می‌کند

تنظیم و طراحی فعالیت‌ها در جت دست‌یابی به اهداف از قبل تعیین‌شده

توالی منظم جهت دستیابی به اهداف

تفکر و عقلانیت در برنامه‌ریزی

اهداف را می‌تواند از محیط و جامعه اخذ کند (براساس نیازهای جامعه طراحی شود)

برونداد اهداف نیز باید به جامعه برگردد پس نباید انتزاعی و شعاری باشد

برنامه‌ریزی می‌باید قابلیت اجرا داشته باشد.

متناسب با امکانات و سرمایه‌های انسانی در جامعه باشد

این اهداف متناسب با اهداف سازمان و اهداف ملی (اهداف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و...) و حتی اهداف بین‌المللی باشد.

برامه‌ریزی و اهداف با آخرین پیشرفت‌های علمی منطبق باشد.

مبتنی بر اطلاعات باشد، بل از هر نوع تصمیم راجع به آن تحقیق و پژوهش صورت بگیرد

منابع آن موجود و قابل دسترسی باشد (اساتید، کتب، ترجمه و...)

با وسایل کمک آموزی جدید منطبق باشد، و روی این وسایل فکر شده باشد (فضا، تجهیزات، کلاس و یا رسانه‌های مد نظر)

با نظام‌های آموزشی موجود منطبق باشد و یا قابل دفاع باشد

در صورت نیاز به مدرک چهارچوبه‌های آن از قبل مورد بررسی قرار گرفته بشاد

به نوع و تعداد مخاطبان، سطوح متفاوت آنان، سن، جنسیت آنان و ناهماهنگی بین آنان از قبل توجه لازم معطوف شود (ویژگی‌های یادگیرنده‌ها)

به گستردگی آن در دیگر نقاط و مراکز توجه شود (دیگر استان‌ها و دیگر فرهنگ‌ها و دیگر قومیت‌ها)

به سیال بودن Flexible بودن برنامه‌ها توجه شود.

به تعداد فارغ‌التحصیلان به لحاظ کمی و حتی کیفی توجه شود که بیش از اندازه لازم نیز نباشد چون توقع فراگیران را بالا می‌برد

تناسب برنامه‌ریزی‌های آموزش با فرهنگ ماطق و فرهنگ ملی و بین‌المللی

توجه به رفع محرومیت‌های سابق نماید

افزایش کارایی را در پی داشته باشد

افزایش مشارکت مردم را به صورت خودجوش فراهم آورد. (داوطلبانه و با تمایل شخصی)

با آموزش‌های رسمی ـ هماهنگی ولی دارای تفاوت باشد.

با استاندارهای بین‌المللی همخوانی داشته باشد (آموزش زبان با Tofel ....)

استفاده از متخصصان آشنا با آخرین فنون و اطلاعات جهانی جهت آموزش

آموزش‌ها بتواند به جای دادن اطلاعات خام به دادن توانایی تفکر و بالابردن سطح سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی آشنا کند.

موانع و تنگناهای آموزش از قبل توجه شود (حتی‌الامکان)

به ارزیابی حین آموزش و پس از هر دوره آموزشی توجه ویژه و خاص شود.

برنامه‌های متعدد مورد نیاز به شکل اولویتی مورد توجه قرار گیرد.

در آموزش‌ها به روش‌های یادگیری و یاددهی (بازآموزی توسط آموزش‌گیران) توجه ویژه شود (آموزش با هدف تدریس ـ یا توسعه آموزش)

عناصر آموزش، هدف، محتوی، روش، مواد و وسایل آموزشی، بودجه، ارزشیابی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد