وبلاگ مدیریت اطلاعات فرهنگی

Cultural Information management

وبلاگ مدیریت اطلاعات فرهنگی

Cultural Information management

مباحث کلاسی درس انقلاب

آخرین مباحث استاد مظفر در کلاس انقلاب در ادامه مطلب می باشد.

مقبولیت و مشروعیت

مقبولیت: همان پذیرش مردمی، یارگیری ، حمایتها و پشتیبانی های مردمی که مقوله کمیت استیعنی عددی است . مثلا 1 تا 100 نفر یک مکتب را قبول دارند ( 50%  + 1 ) یعنی اکثریت قبول دارند .

مشروعیت : دو مفهوم دارد  :

1-   حاکمان

2-   مردم

حاکمان :

          وقتی بحث حاکمان مطرح می شود : اینجا عدد مطرح نیست کیفیت مطرح است . در اینجا یعنی حق حکومت بر مردم ، کی به این حاکم اجازه داده تا به مردم امر و نهی کند . در حقیقت مشروعیت ناظر بر حق حاکمیت است و به حاکم می گوید به شما چه کسی اجازه داده

مردم: چرا مردم باید از حاکمان اطاعت کنند .

پس مشروعیت انواع پیدا می کند چون هر جامعه ای براساس اعتقادش به حکومت به یک عده حق می دهند . حکومت کنند و خودشان بپذیرند .

انواع مشروعیت داریم که از نظر نوع نگاه مردم و اعتقاداتشان به حکومت تقسیم می شود :

1- حق الهی حاکمیت :

          چه کسی حق حکومت دارد یک عده  می گویند خداحق حاکمیت دارد و حکومت از آن خدا است که از --- برداشت و صحیح ترین برداشت را شامل می شود که باعث شد لیبرالیسم شکل بگیرد و مردم جای خدا را بگیرند ( انحرافی ) ماهم می گوییم حق حکومت از آن خدا است اما خدا که خودش مستقیم در عرصه سیاسی نیست .

به دو شیوه اعمال می شود :

الف ) حاکمیت تکوینی : یعنی مدیریت کل ---- هدایتی که خدا در ذات آفرینش قرار داد

ب) حاکمیت تشریعی : یکسری از ولایت خدا در قالب نمایندگان خدا بر روی زمین است که سلیقه و پسند مردم باشد یکساننیست . حاکمیت را به شایستگانی که لیاقت دارند می دهد در قالب ولایت تشریعی تجلی پیدا می کند به نام پیامبران و بعد بحث امامان منتقلمی شود و در آخر به امام زمان در غیبت صغری به ثواب خاص و در غیبت کبری به ثواب عام واگذار می شود .

2- حق مردمی حکومت

          آقای حاکم و مردم چرا از اینها تبعیت کردید ، مردم می گویند ( خودمان خواستیم ) حق حکومت را حق و نظر و پسند مردم می داند . در اینجا مشروعیت و مقبولیت در کنار هم هستند.

3- زور و تهدید و قدرت : با زور به کشور حاکم می شوند می گویند خود قدرت حاکمیت می آورد

4- اعتقاد به نژاد پرستی برتر طبقه برتر : می گویند نژادی در جامعه هستند که حقش هست که حکومت کند چه مردم قبول داشته باشند و چه نداشته باشند . دو جنبه دارد :

 الف ) مثل صهیونیسم که خو را نژاد برتر می داند که جنبه منفی دارد

ب) حکومت حق ، علما ، فقها و نخبگان است که جنبه مثبت دارد

نسبت های چهارگانه بین مشروعیت و مقبولیت :

1-  برخی حکومت ها مقبولیت دارند ولی مشروعیت ندارند

2- برخی حکومت ها مشروعیت دارند ولی مقبولیت ندارند ( مثل حکومت حضرت علی «ع»)

3- برخی حکومت ها نه شروعیت دارند و نه مقبولیت ( مثل کودتاها )

4- برخی حکومت ها هم شروعیت دارند و هم مقبولیت ( مثل جمهوری اسلامی ) متکی به آراء مردم ( مقبولیت ) ولی فقیه یا رهبری ( مشروعیت )

اکثریت بحث عددی است و کمیت است ولی حقانیت کیفیت است .

بحث مشروعیت و مقبولیت : در ادبیات سیاسی مطرح می شود بار معنایی جدا دارند .

مقبولیت : به پذیرش مردمی بر می گردد . طرفداری ، حمایت ها ف پشتیبانی ها ( مردمی از مقوله کمیات است عددی تعداد مطرح است )  در نظام امروزی ، مقبولیت = اکثریت        1 + 50%   = مقبولیت 

نظامی مقبولیت دارد یا نه ؟ یعنی آن نظام را مردم قبول دارند یا نه ؟ چند درصد

مشرعیت : ناظر بر دو مفهوم است = حاکمان و مردم

- حاکمان : نظامی مشروعیت دارد یا نه ؟ کیفیت مطرح است  . حق حکومت بر مردم ، چه کسی به حاکمان  اجازه داده به مردم امر و نهی کنند ؟ چه شخصی ؟ امر و نهی همراه با مجازات و پاداش= بار حقوقی دارد

- مردم : چرا مردم باید از حاکمان اطاعت کنند ؟

( شرعی بودن یک بعد مشروعیت است اما معنای مشروعیت نمی باشد )

چه کسی حق دارد بر مردم حکومت کند ؟ مردم چرا پذیرفتند ؟ بسته به اعتقادات مردم دارد زیرا مردم با توجه به اعتقاداتشان فرد --- می گزینند .

سه نوع مشروعیت : بستگی به نوع نگاه مردم و اعتقادات مردم به حکومت و حاکمیت دارد .

1-   حق الهی حاکمیت :

چه کسی حق حکومت دارد ؟ عده ای می گویند حق الهی حاکمیت یعنی خداوند حق دارد . حکومت حق خداست .

انحرافی ترین برداشت : قرون وسطا = شاهان نمایندگان خدا روی زمین هستند. برحسب شکل گیری لیبرالیسم شد .

اما برداشت درست شیعی : حق حکومت از آن خداست اما خدا خودش نمی تواند مستقیما نظارت حضوری و اجرا داشته باشد

حق خدا :

1-   حاکمیت تکوینی  : هدایت کل جهان

2-   حاکمیت تشریعی : حاکمیت خدا در قالب نمایندگان وی در روی زمین است . مشروط است ، خداوند حاکمیت را به شایستگانی که می دهد که لیاقت دارند از طرف خداوند . 

پیامبران   =   امامان =  امام زمان،  درغیبت صغری(ثواب خاص)، در غیبت کبری ( ثواب عام)

اهل سنت در ولایت تشریعی تا پیامبران را قبول دارند و در آخر پیامبر خاتم است . اگر حاکمیت رابطه پیدا کند دیگر حق اعتراض وجود ندارد .

 

2- حق مردمی حاکمیت:

          خود ما مردم خواستیم این حاکم به حکومت برسد . حق حکومت را حق مردم و نظر و پسند مردم می دانند .

 

3- اعتقاد به زور وقدرت و تهدید :

          با زور در هر کشور حاکم می شوند ، نیچه از طرفداران این نظریه است . قدرت حاکمیت می آورد .

4- اعتقاد به نژاد برتر ، طبقه برتر :

          نژادی در جامعه وجود دارد که حقش است که حکومت کند . افلاطون = حکومت حق حکما و فلاسفه است . بهتر در دنیا اشراف دارند .

نسبت ها (بین مشروعیت و مقبولیت ) = صفحه 54 جزوه

نظریه جیمز دیویس = تئوری توقعات فزاینده

          هرکس که روی کار می آید شعارهایی را مطرح می کند ، انتظارات مردم را بالا می برد.

از امکانات تا انتظارات باهم در یک سطح باشند و با هم موازی باشند ومناسب است و هیچ مشکلی در کشور ایحاد نمی شود . و کشور در حال توسعه است . امکانات جامعه همیشه کمتر از انتظارات است . بین این دو فاصله (GAP) ایجاد می شود . اگر فاصله ها کم باشد ، خیلی آسیب ایجاد نمی کند . اما اگر فاصله غیر قابل تحمل رخ دهد که متناسب با وضع کشورها ست ، خوب نمی باشد . باید ها ( اعتماد سست می شوند و انقلاب به وجود می آید .

آرمان = آرزو ، انتظارات

دستاورد = آرزوها ( محقق شده )

آرمان گرایان = دارای آرمان                                          باید آرمانگرای واقع بین بودواقع گرایان = هر چه بیشتر آید ، خوش آید


منحنی J ( جیمز دیویس)

                فاصله غیر قابل تحمل                                           انتظارات ( آرمانها )

                                                                                                                                                                                      فاصله                               جایی که اعتماد مردم سلب                        امکانات

         می شود و خسته می شوند                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

نظریه مارکسیسم :

          مبتنی بر تضاد طبقاتی و تغییر در ابزار تولید است . بین دو طبقه کارفرما و کارگر ، هنگامی که صنعت رشد پیدا می کند بین تولید و شیوه ها ی تولید، تغییر پیدا می کند ) . انسان دچار از خود بیگانگی می شود . اعتباری که به انسان داده می شده به ماشین آلات داده می شود و انسان متوجه می شود که چه حکمی به او رفته است . کانون ها در اجتماعات صنعتی تشکیل می دهند . از خود بیگانگی به خودیابی منتجر می شود  و اینگونه انقلاب رخ می دهد . انقلاب طبقه کارری علیه کارفرما

انقلاب اسلامی ایران :

          موضع گیری دیگر کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران نشان از فراملی بودن این انقلاب است .

نسبت های چهارگانه بین مشروعیت و مقبولیت :

1- برخی حکومت ها  مقبولیت دارند ، مشروعیت ندارند

2- برخی حکومت ها مشروعیت دارند، مقبولیت ندارند .

3- برخی حکومت ها نه مشروعیت دارند و نه مقبولیت

4- برخی حکومت ها هم مقبولیت دارند و هم مشرعیت

مردم آنچنان تاثیرگذارند که حتی اگر حکومتی از نظر خدا حقی داشته باشد آن حکومت مهلتی پیدا نمی کند و حکومتش محقق نمی شود اما مشروعیتش از بین نمی رود .

اکثریت و حقانیت :

اکثریت = کمیات ، عدد

حقانیت = کیفیت

گاهی اکثریت بر حقانیت منطبق می شود و گاهی نه .  در غرب می گویند حق همان است که اکثریت است .


نهضت مشروطه :

عوامل زمینه ای :     اقتصادی و سیاسی

عوامل شدت بخش:  گران شدن قند وشکر  - ملک فراوان بازرگانان

مهاجرت صغری = حرم عبد العظیم              وزیر = عین الدوله

مهاجرت کبری = قم                                برکناری عین الدوله = تاسیس دارالشورا

3 نوع موضع:

1- موافقت مشروطه خواهان علیه مستبدین

2- زمان نوشتن قانون اساسی = تقلید از قانون اساسی بیگانه و مخالفت شیخ فضل الله نوری

          چکیده آرمان های یک ملت

3- قبول داشتن مشروطه مشروعه ( شرعی ) توسط نوری

شیخ فضل الله = این مشروطه را قبول ندارم   -  از اصلاح نا امید شد

به توپ بسته شدن مجلس

علل شکست مشروطه :

1- در لفظ و معنی مشروطه اختلاف نظر داشتند  ( جنگ جهانی شده بود فقر مردم)

2- مرجع واحدی وجود نداشت

3- آغاز نظام قانون گرایی ( به ظاهر )

4- شکل گیری مجلس و بعد  قانون اساسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد