متن ارایه شده برای درس اصول آموزش در محدوده فعالیت های فرهنگی استاد سلطانی فر در ادامه می باشد.
فهرست مطالب
1. معرفی سازمان اسناد و کتابخانه ملی
1-1. تعریف
1-2. اهداف و وظایف
1-3. پیشینه
1-4. ارکان
2. ساختار سازمان اسناد و کتابخانه ملی
3. اداره کل آموزش و پژوهش
4. برنامه های آموزشی
4-1. اهداف
4-2. گروه های مخاطب و سطوح تحصیلی
4-3. انواع
4-4. محتوای دروس
5. ظرفیت های کمک آموزشی
5-1. برگزاری سخنرانی و سمینارهای علمی
5-2 . کمک به انجمن ها و گروه های علمی و پژوهشی
6. چالش ها
7. چشم اندازکلی
8. راهکارها
9. فهرست منابع
تعریف:
• سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مؤسسهای آموزشی، پژوهشی، علمی و خدماتی است که طبق اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی ریاست عالیه آن با رئیس جمهور و ریاست آن مشاور فرهنگی رییس جمهور است.
• کتابخانة ملی مؤسسهای است دولتی و بودجه آن در بودجة کل کشور و در ردیف مستقل ذیل ردیف ریاست جمهوری منظور میگردد.
اهداف و وظایف: ( مدیریت اطلاعات کشور)
1. گردآوری، حفاظت، پردازش و اطلاع رسانی کلیه آثار منتشره( مکتوب و غیرمکتوب) توسط ایرانیان و غیر ایرانیان ، در رابطه با ایران و اسلام به زبان های مختلف .
2. ایجاد خط مشی و استانداردسازی امور کتابخانه های عمومی ، تخصصی، دانشگاهی و آموزشگاهی وتبادل اطلاعات با سایر مراکزاطلاع رسانی به منظور ایجاد بانک اطلاع رسانی مشترک ملی
3. آموزش و پژوهش های تخصصی کتابداری، اطلاع رسانی و آرشیوی و فرهنگی
پیشینه:
شکلگیری رسمی کتابخانه ملی به سال 1316 بازمیگردد. در سال 1358 مرکز خدمات کتابداری، و در سال 1378 سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی در کتابخانه ملی ادغام شدند و سرانجام در سال 1381 با تصویب شورای عالی اداری، کتابخانه ملی و سازمان اسناد ملی با هم ادغام شدند و سازمان فعلی شکل گرفت. اکنون این سازمان در دو ساختمان مستقل «کتابخانه ملی ایران» و «گنجینه اسناد ملی ایران» فعالیت دارد.
ارکان کتابخانة ملی:
1. هیأت امناء.
2. رئیس کتابخانة ملی.
• هیأت امناء کتابخانة ملی مرکب از افراد زیر خواهد بود:
•
1. ریاست جمهوری اسلامی ایران (ریاست عالیه کتابخانة ملی)
2. وزیر فرهنگ و آموزش عالی.
3. وزیر آموزش و پرورش.
4. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
5. دو نفر از صاحبنظران در امر کتاب، کتابداری یک نفر به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالی و یک نفر به پیشنهاد وزیر ارشاد اسلامی و تأیید رئیس هیأت امناء.
6. رئیس کتابخانة ملی.
• تبصره (1): ریاست هیأت امناء با رئیس جمهوری خواهد بود.
تبصره (2): رئیس کتابخانة ملی با پیشنهاد رئیس و تأیید هیأت امناء برای مدت چهار سال منصوب میشود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.
ریاست جمهوری |
رئیس سازمان |
معاون پشتیبانیِ و امور حقوقی |
معاون کتابخانه ملی |
معاون اسناد ملی |
معاون برنامه ریزی، پژوهش و آموزش و فن آوری اطلاعات |
اداره کل فن آوری اطلاعات |
اداره کل برنامه ریزی و توسعه |
اداره کل منابع دیجیتال |
اداره کل آموزش و پژوهش |
شورای تصمیم گیری |
شورای برنامه ریزی |
گروه اجرایی |
گروه کنترل و نظارت |
اداره کل آموزش و پژوهش
• در اساسنامه مصوب مجلس این سازمان مؤسسهای آموزشی و پژوهشی قلمداد شده و این فعالیت یکی از وظایف اصلی آن به شمار میآید. پژوهش و آموزش در کتابخانه ملی بمنظور اعتلا و بهبود فعالیت های کتابداری و اطلاعرسانی کشور انجام میگیرد.
• این کتابخانه دارای 60 پست هیأت علمی مصوب است و به لحاظ قوانین و مقررات تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
• برنامه های آموزشی
• اهداف
• گروه های مخاطب
• الف. داخل سازمان
• ب. خارج سازمان
• ج. کشورهای خارجی
• سطوح آموزشی داخل سازمانی
1. کارکنان جدید ( کارشناس تا دکترا)
2. کارشناسان
3. کارشناسان ارشد و اعضای هیات علمی ( فرهیختگان پژوهشی)
4. مدیران و معاونان
5. رئیس سازمان
انواع آموزش
. آموزش و نظارت از بدو استخدام ( آموزش غیر رسمی):
-- کسب مهارت تخصصی زیر نظر کارشناسان مسوول واحد مربوطه( آموزش گام به گام مستمر)
2. دوره های آموزشی کوتاه مدت ( ضمن خدمت):
-- آموزش حضوری( اختیاری- اجباری)
--آموزش الکترونیکی( مجازی)
3. برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی
4. ایجاد فضاهای آموزشی :
-- با همکاری دستگاه های دولتی در موضوعات سازمانی و مدیریت ( سازمان مدیریت و استانداری تهران)
-- با مشارکت دانشگاه ها جهت برگزاری مقاطع کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی ( تفاهم همکاری با دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران )
-- با مشارکت کتابخانه ها و آرشیوهای ملی جهان( تفاهم آموزش مرمت و نگهداری اسناد توسط کارشناسان کتابخانه ملی اتریش)
-- با مشارکت سازمان یونسکو( کارگاه آموزشی حافظه جهانی)
سازمان اسناد و کتابخانه ملی با توجه به اهداف خود در جمع آوری، حفظ، و انتشار اطلاعات و همچنین ارائه خط مشی های جهت دهنده برای تمامی سازمان ها، دانشگاه ها، کتابخانه ها و مراکز مربوطه در زمینه های اطلاع رسانی و مستند سازی، از طریق ارائه آموزش های تخصصی، از جمله برگزاری دوره های دانشگاهی و دوره های کوتاه مدت (آموزش ضمن خدمت)، با تهیه زیرساخت های لازم در فناوری نوین آموزشی و به کار گیری روش آموزش الکترونیکی، اقدام به راه اندازی واحد آموزش دوره های الکترونیکی برای استفاده عموم علاقمندان کرده است.
مزیت دوره های الکترونیکی:
• صرفه جویی در زمان ، مکان ، هزینه ها و نیروی انسانی
• یادگیری بهتر و موثرتر بواسطه مشارکت فعال فراگیران در تحلیل محتوای آموزشی( خود یادگیری)
محتوای آموزشی:
نخستین دوره کلاس های کوتاه مدت کتابخانه ملی ایران در سال 1350 برگزار شد. زمان این کلاس ها یک ماه و کلیه تخصص های مورد نیاز کتابداران توسط اساتید مختلف، آموزش نظری و عملی داده می شد و هر سال 2 بار در اوایل نیمه اول و اوایل نیمه دوم سال تشکیل می شد. افراد شرکت کننده شامل تمامی شاغلین در کتابخانه ها اعم از موسسات و مراکز دولتی، غیر دولتی و دانشگاهی در سطح حداقل دیپلم و حداکثر لیسانس بود. از سال ۱۳۷۳ بدلیل نیاز مبرم آموزش کتابداران، این کلاس ها به 6 مرتبه در سال افزایش یافت.
• دوره های پودمانی بر اساس مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی ازسال1385 جمعا 121 دوره تخصصی براساس تقویم آموزشی به شرح زیر ارایه می گردد:
• ظرفیت های کمک آموزشی
این کتابخانه به عنوان یک مؤسسه پژوهشی سعی دارد که رأساً یا با مشارکت سایر نهادهای علمی سخنرانی و یا سمینارهای علمی برگزار نماید. حاصل این نشستها را نیز به صورت کتاب و یا از طریق اینترنت منتشر میکند.
2. کمک به انجمن ها و گروه های علمی و پژوهشی
این کتابخانه همواره آمادگی خود را برای دراختیارقراردادن امکانات جهت پویایی هرچه بیشتر انجمن ها و گروههای علمی اعلام داشته است.
چالش ها
راهکارها